FeminismPolitik & Samhälle

Alla hjärtans dag. Stop the cupidity!

Ingenting uttrycker kärlek som mättade fetter, långväga transporterade döda växter och regisserad datummärkt romantik.

For this was on seynt Volantynys day
Whan euery bryd comyth there to chese his make.

Dessa bevingade ord myntades av poeten Geoffrey Chaucer 1382. Beskrivningen av ornitologisk tvåsamhet tros vara den första skriftliga associationen mellan Valentinsdagen och romantisk kärlek.

Sankt Valentin firas sedan 400-talet i katolska länder.  Sannolikt handlar det om flertalet olika martyrer som har kommit att benämnas Valentin. Kopplingen till romantik uppkom först under medeltiden, sannolikt genom den ovan nämnda folkliga föreställningen om att fåglar i mitten av februari hittade sin partner.  I samband med denna romantiska association tappade mytbildningen all koppling till den urspringliga martyrhistorien. På 1800-talet tillverkades tryckta kort med sirliga och romantiska utsmyckningar. Sedan dess har kommersialiseringen exploderat och 14/2 har blivit en sk Hallmark holiday.

 Till Sverige kom alla hjärtans dag med kommersialismens dånande vingslag. På 60-talet började NK sälja hjärformade gelégodisar på denna kärlekens kalenderdag. I dagsläget köper vi på alla hjärtans dag 3,5 miljoner rosor och 40 miljoner geléhjärtan. Enligt svensk handels enkätundersökning bland 1100 svenskar 2011, ämnade 56 % fira dagen. Rapporten beskriver tydligt förväntningar hos de som firar och firas.

Kritiken mot en datummärkt kärleks- och romantikdag tenderar att vara tudelad. Dels handlar det om en opinion mot kommersialisering och dels om en kritik mot en pådyvlad dag som lovordar tvåsamheten. Det är även glädjande att se att  litterturhistorien inte enbart bestått av hyllande romantiska beskrivningar. Ofelia i Shakespeares Hamlet skräder inte orden i sin version

To-morrow is Saint Valentine’s day,
All in the morning betime,
And I a maid at your window,
To be your Valentine.
Then up he rose, and donn’d his clothes,
And dupp’d the chamber-door;
Let in the maid, that out a maid
Never departed more.

Om man bortser från kommersialism och sedvänjor, kvarstår individens behov av att känna sig älskad, sedd och behövd. På Maslows behovspyramid placerar sig dessa behov i mitten, det vill säga som relativt grundläggande behov.

Den bekanta statistiken från SCB beskriver ojämställdheten i relationer och i hemmet. Kvinnor arbetar lika mycket betalt som obetalt medan män arbetar dubbelt så mycket betalt som obetalt.

Kärlek är att hjälpas åt. Kärlek är att se och respektera varandras behov. Det är betydligt svårare än att plocka med sig en ros och en ask geléhjärtan på väg hem från jobbet. Visst kan en middag eller en present bära ett symbolvärde, men det kan aldrig bära en relation.

 Uppskatta och respektera den du älskar 365, eller som i år, 366 dagar om året.

Maslows behovspyramid hittar du här, antivalentinkortet hittar du här och den skadeskjutne cupiden kan hämtas av ambulans här.

Previous post

Skeptiska snabbisar 13/2

Next post

H13 imponerar fortfarande inte

Amygdala

Amygdala

Melankolisk kalenderbitare men förkärlek svart humor, socialrealism, mustiga rödviner och kyrkogårdar. Drömmer om ett växthus och studier i etnologi, äger blomsterrabatt i innerstad och examen i naturvetenskap.

1 Comment

  1. […] exakt en månad sedan skrev jag om min skepticism kring alla hjärtans dag. Jag skrev om mitt missnöje med en kommersialiserad helgdag för att fira något som […]

Leave a reply