Varför kritisera religion

Varför kritisera religion

Det råder delade meningar i skeptikervärlden angående religion. Personligen förstår jag inte riktigt varför, då jag inte begriper varför man ska tillåta att gudar och religiösa mirakel undgår den kritik vi riktar mot andar, änglar, pyramider och konspirationer. Detta är förstås en diskussion som förts om och om igen på massor av olika fora och jag tänkte inte gå igenom den idag. Däremot finns det en annan, besläktad diskussion bland oss ateistiska skeptiker (en tautologi enligt mig, men låt gå för den här gången).

Något att apa efter?

Den handlar inte om huruvida ateism och skepticism går hand i hand, utan om vi borde ägna oss åt religionskritik över huvud taget. Jag tycker att denna artikel svarar på den frågan ganska bra.

I Filippinerna har det blivit tradition att iscensätta Jesu korsfästelse på långfredagen. I år lät sig nästan två dussin troende korsfästas i San Fernando norr om Manila.

– Jag hoppas att Gud hör bön så att jag vinner stort på jueteng i år, sade Alex Laranang innan två spikar slogs in i hans händer.

Jag har i ärlighetens namn svårt att kommentera detta. Vad ska man säga? Alex Laranang är fembarnsfar och analfabet. Jueteng är ett lotteri, och jag misstänker att Laranang inte har särskilt mycket pengar till att börja med, så det är illa nog att han lägger familjens resurser på sådant. Att han dessutom låter någon köra spikar genom händerna (vågar vi hoppas att de desinficerade spikarna först?) i hopp om att hans gud ska låta honom vinna på lotteri?

Det är så tragiskt att jag saknar ord. Katolska kyrkan däremot är sur därför att man “förvanskar påskbudskapet”.

Jag har skrivit förut om att den största anledningen till varför jag är engagerad som skeptiker är att jag bryr mig om vad som är sant. Men en annan stor anledning är att jag bryr mig om människor. Jag bryr mig om att människor luras att lita på pseudovetenskapliga behandlingar som inte botar deras sjukdomar, att de inges falskt hopp av medier som påstår sig prata med deras döda släktingar, att de skräms till att inte vaccinera sina barn. Jag tycker utbredd okunskap och bristande tillit till förnuft och vetenskapliga metoder, och de skador som detta faktiskt orsakar, är allas vårt ansvar att göra något åt. Och jag tror att alla skeptiker håller med mig om detta.

Så hur sjutton skiljer sig Alex Laranang från någon som köpt Chopras alla självhjälpsböcker för pengar de borde lagt på mat åt sina barn? Hur är hans grundläggande inställning — att det finns över-/utommänskliga makter som kan hjälpa honom i hans vedermödor — annorlunda från de som litar till kristallterapi eller öronljusbehandling istället för penicillin eller kemoterapi?

Religion är väl jättetrevligt för de som söker en källa till hopp och tillit när livet känns jobbigt. Men de som faktiskt tror att gud handgripligen hjälper dem (fast bara om det redan ingår i henoms outgrundliga plan) går gång efter annan på en nit. Eller två, i Alex Laranangs fall. Enligt mig är detta uttryck för precis samma sak som personer som litar till magneters helande krafter för att bota deras elallergi: En total avsaknad av hälsosam skepticism.

Felicia Gilljam (@skepticbee on twitter) used to be a biology student but decided to become a programmer instead. When she's not doing skepticy stuff she usually keeps bees, plays computer games or reads webcomics.

7 Comments

  1. Detta om att din gud skall låta just dig vinna i ett lotteri beskrivs perfekt i sången “Gambler’s Prayer” av Jonathan Coulton

    > “So Lord lift me up in your tender embrace
    > “Lend me your wisdom, your strength and your grace
    > “Help me to smash my opponent’s fat face
    > “Oh Lord help me take money from my friends”

    (http://www.jonathancoulton.com/songdetails/Gambler%27s%2BPrayer%2B%28Demo%29)

  2. Det är ju ingen skillnad där, här handlar det ju om konsekvenser i verkligheten. Dom som hävdar att skeptiker ska hålla sig borta från religion menar väl dom metafysiska frågorna. Personligen så tycker jag nog att man som skeptiker kan kritisera även metafysik, som ex.vis. solipsism, även om vi faktiskt inte kan avgöra den frågan empiriskt.

  3. Jag tycker man ska kritisera dåligt tänkande och inte göra undantag för religion. En annan aspekt på de meafysiska frågorna är om de överhuvudtaget är värda att fundera på och tänkande om detta borde man kunna kritisera också.

    Jag tycker det finns mer subtila effekter som kan vara mycket dåliga om man inte kritiserar religion. Som till exempel att slutsater i politiska utvärderingsgrupper influeras av religiöst tänkande. Speciellt då det gäller sjukdomar och vård.

  4. Felicia – forgive me for responding in English – I would butcher Swedish beyond recognition.

    You are spot on with this – Religion dupes all socio-economic levels of people – but it also further impoverishes the poor, in so many ways. And it always has.

    Worse – it is so widespread and _accepted_, that it is often overlooked just how badly the poor (and other disenfranchised) are being hurt by it.

    As usual, great post.

  5. Tänkte skriva en kommentar, men tyvärr lyckas jag inte läsa de tidigare kommentarerna till fullo, deras högerkant försvinner. Min webbläsare är Firefox 4.0.1.

  6. Ja tyvärr har något hänt med specifikt detta inlägg som har fuckat upp layouten. Har inte hittat någon fix!

Add Comment Register



Leave a Reply