En gud som inte gör skillnad på människor? O rly?

Jag kan inte påstå att jag brukar titta så noga på reklamen på tunnelbanan när jag sitter och slöar på väg till jobbet, men jag hajade till när jag i går upptäckte att Svenska kyrkan hade dragit igång en ny reklamkampanj. Nämligen denna:

Det är ju så klart sympatiskt av Svenska kyrkan att ta ställning mot rasism, men påståendet i reklamen handlar ju inte om kyrkan utan om Gud. Mer specifikt – den kristne guden. Hur denna Gud beter sig är ju så klart i allra högsta grad relevant eftersom han ses som vår moraliska ledstjärna. Ja det är ju till och med så enligt vissa att det inte ens är tillrådigt att dejta någon icke-troende, eftersom den personen saknar en rekordelig moralisk värdegrund i och med att Bibeln inte är rättesnöret för värderingarna. Att samhället inte verkar falla samman i hedonisktiskt förfall i mer sekulariserade länder (t ex Sverige) tycks mindre intressant. Så låt oss titta på om Gud verkligen är en god förebild för en etisk och icke-diskriminerande hållning. Stämmer verkligen påståendet att den kristna guden inte gör skillnad på människor?

Kvinnor
Män och kvinnor – jämställdhet FTW i Guds världsbild? Nja.

“Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren. Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.” Efeserbrevet 5:22-24

Sedan får ju kvinnor så klart inte undervisa och ska tiga i församlingen. Dessutom kan man sätta ett stort frågetecken inför att Gud säger “Ja till respekt” med tanke på bl a att han är BFF med Lot efter att denne erbjudit en arg folkmassa att gruppvåldta hans (troligtvis minderåriga) döttrar, att hans folk vid upprepade tillfällen uppmuntras att ta erövrade folks kvinnor som fruar mot deras vilja, att han tycker att det är en bra idé att kvinnor tvingas gifta sig med sina våldtäktsmän och är ok med att man säljer sin dotter som slav, så länge man sköter affärsreglerna. En riktig hedersknyffel den där Jahve.

Homo- och bisexuella
Nåväl, men homo- och bisexuella då? Gud, som inte gör skillnad mellan människor, lär ju inte vara homofobisk? Äh, stating the obvious, den kristna guden har ju som bekant intet till övers för bögerier och annat otäckt som inte går ut på heterosexuell kärnfamiljsutopi. Hans mer bokstavstrogna anhängare brukar ju oftast hetsa upp sig (ibland även i ordets snuskiga betydelse) över snopp A i mansrumpa B, men man får ändå ge Gud cred för att han själv inte är riktigt lika osynliggörande när det gäller kvinnors homosexande. Alla är precis lika dödsdömda. Jämställt värre!

”I stället för att tro det som de visste var sanningen om Gud, valde de med berått mod att tro lögner. De bad till sådant som Gud har skapat, i stället för att tjäna Skaparen, han som bör prisas och tillbes i all evighet. Gud lät dem därför hålla på med allt detta onda, så att kvinnorna vände sig bort från det som var Guds plan och tillfredsställde sexuella behov med varandra. Med männen var det på samma sätt. I stället för att ha ett naturligt kärleksförhållande till en enda kvinna ägnade de sig åt skamliga handlingar med andra män. Men de fick också sitt välförtjänta straff… De var helt på det klara med att de enligt Guds lag skulle straffas med döden. Trots det kunde de inte avstå från att göra det som var ont, och de uppmuntrade också andra att bära sig åt på samma sätt.” Rom 1:25-27, 32

Etnicitet, religion och människohandel
Så, men det här med rasism då? Gud är väl i alla fall inte rasistisk, eller hur? Det var ju trots allt huvudpoängen med reklamen. Nja, i själva verket är det här där Gud gör sitt största epic jämställdhetsfail. Judarna var, enligt Bibeln, Guds utvalda folk under större delen av världshistorien, alla andra var i högsta grad sekundära i hans ögon:

Ni tillhör Herren och endast Herren, er Gud. Han har utvalt er till att vara hans egendom, mer än något annat folk på jorden.” 5 Mos 14:2

Och:

Han utvalde inte er och slösade sin kärlek på er därför att ni var ett stort folk, för ni var ju verkligen inte många! Men Herren älskade er, och han ville hålla sitt löfte till era förfäder. Det var därför han ledde er ut ur slaveriet i Egypten med sådan väldig makt och med sådana stora under.” 5 Mos 7:7-8

Det var inte förrän Jesus kom som han, till mångas stora förvåning, proklamerade att även icke-judarna fick vara med på tåget.

”Till detta kommer också att Skriften förutsåg att Gud ville frälsa dem som inte var judar genom deras tro. Gud talade om detta redan för Abraham genom att säga: Jag ska välsigna alla dem som tror på mig på samma sätt som du gör, vilket folk de än tillhör. Och därför är det så att alla som tror på Kristus har del i samma välsignelse som Abraham tog emot… Nu kan Gud välsigna också andra folk med samma välsignelse som han lovade Abraham, och alla vi kristna kan få den helige Ande som vi blivit lovade.” Galaterbrevet 3:8-9, 14

Fram till dess uppmanade dock Gud Israels folk dessutom gång på gång till folkmord där de slaktade soldater, kvinnor, barn och djur (och våldtog oskulder så klart, som har nämnts ovan). I ärlighetens namn brukade det då huvudsakligen handla om att de trodde på andra gudar, inte på deras etnicitet. Dock ganska ologiskt, kan man tycka, med tanke på att Jahve egentligen är rätt ointresserad av andra än israeliterna:

De kämpade mot midjaniterna och dödade dem alla bland dem de fem midjanitiska kungarna Evi, Rekem, Sur, Hur och Reba. Även Bileam, Beors son, blev dödad. Sedan tog den israelitiska armén alla kvinnor och barn som fångar och lade beslag på boskap, hjordar och annat byte. Alla städer och byar i Midjan brändes ner. Fångarna och allt krigsbyte fördes fram till Mose och prästen Eleasar och till det övriga folket i Israel, som slagit läger på Moabs slätter vid floden Jordan, mitt emot Jeriko. Mose, Eleasar och folkets ledare gick ut för att möta den segerrika armén, men Mose blev mycket förargad på officerarna och befälet. Varför har ni skonat alla kvinnor? frågade han. Det var ju de som följde Bileams råd och fick Israels folk att tillbe avgudar på berget Peor, och de är orsaken till att pesten dödade så många av oss. Döda nu alla pojkar och även alla kvinnor som har legat med en man. Ni får bara låta dem som inte legat med en man leva, för de har inte varit delaktiga i vår olycka.” 4 Mos 31:7-18

Däremot var etnicitet i högsta grad relevant när det gällde slaveri. Att ta sig en slav var a-ok, så länge som man valde någon från en annan stam. Nån jävla hyfs får man ju ändå ha!

För jag ledde er ut ur Egypten, och ni är mina tjänare. Därför ska ni inte säljas som vanliga slavar eller bli utsatta för hård behandling. Frukta er Gud! Men du kan köpa slavar från andra folk som bor i närheten och från de främlingar som bor bland er. De ska för alltid bli slavar hos dig och övertas av dina barn. Men dina bröder bland Israels folk får inte bli behandlade på det sättet.” 3 Mosebok 46:42-46

Inte gör skillnad?
Sammanfattningsvis kan man säga att den kristna guden i högsta grad är JÄMOs mardröm. Sexism, rasism, homofobi och avsky mot personer som tillhör andra religioner är genomgående attityder hos Jahve. Om man ska hävda att man tror på ”en gud som inte gör skillnad på människor” är det svårt att, med den intellektuella hedern i behåll, hävda att detta är en beskrivning av den bibliska guden. I själva verket får vi vara tacksamma att Svenska kyrkan inte verkar ha tagit fasta på den verkliga bilden av Gud i större utsträckning.

Fast om man ska vara rättvis så kan man ju avslutningsvis nämna att det ju faktiskt finns viss diskriminering som han slår ner på med järnhand: att dissa skalliga!

Multinördig psykolog, skeptiker, ateist och humanist som är feminist och sådär lagom queer. Bloggar på Technicolor och sänder tillsammans med några andra podcasten Skeptikerpodden.

9 Comments

  1. Det enda sättet att se någon form logik i reklamen är om den är till för att markera att Svenska Kyrkan tar avstånd från Bibeln. Det låter ju dock lite smått osannolikt…

    Men visst, det är en bra slogan, dock en som definitivt inte alla inom kyrkan håller med om.

  2. En sådan slogan kan ju dock mycket riktigt tolkas som att de inte gör skillnad på människor men å andra sidan dömer dem efter hur de agerar. Men vad är skillnaden egentligen?

    Jag uppmärksammade också den här reklamen på tunnelbanan – svenska kyrkans reklamer brukar vara rätt intressanta. För något år sedan hade dem en reklam där de jämförde böner till ett mobilt internet: http://www.resume.se/_internal/cimg!0/31k5fd1nwh6jrj0boorlx9q5939cm08/Svenska%20kyrkans%20b%C3%B6n-reklam.jpeg

    Allt det här är ju självklart bara publicitetsknep. De gör grundläggande undersökningar och tar reda på vad som lockar bäst och att affischera upp hur de egentligen tycker (om de strikt följer Bibeln) gynnar nog inte.

    Väl skrivet Technicolor! Visste inte att Mose var ett sådant svin. Men jag är inte förvånad.

  3. That’s odd. Jag trodde att hela guds arbete var just att döma människor(?)

    Visst, det ingick väl i arbetsbeskrivningen att skapa världen också, men det är ju fixat sedan ett antal miljarder år sedan. Nuförtiden gör han väl inget utom just att döma människor? Om man tar bort även den uppgiften blir ju gud arbetslös! Går man arbetslös en längre tid är det lätt att man blir deprimerad och håglös. Finns det inte vissa risker förknippade med att göra ett allsmäktigt väsen arbetslöst och deprimerat?

  4. Det är ju det som är det fina med kristendomen. Man kan säga att man är kristen och att man har en kristen moral – men man får ändå välja och vraka ur Bibeln när det gäller vad man vill följa.

    Och det finns ju, som du visat, nåt för alla däri. Oavsett om man är rasist, sexist eller homofob. Om man vill ha slavar, slå sin fru eller döda sina barn. Det roliga är att alla kristna tror att just DE förstått vad som är gott och bra i Bibeln. Det känns jäkligt förmätet.

    Guds ord står i en bok. Men du tror att just du kan urskilja vad du ska och inte ska följa? Tror du att du står över Gud eller? Vissa svarar att de “känner inom sig vad som är rätt” – konstigt att inte alla kristna känner samma sak då? Det skiljer sig ju vida. Kan det vara så att Gud inte har ett piss med moral att göra? Hemska tanke.

    Väldigt bra inlägg, har också irriterat mig på reklamen.

  5. charmkvark: Också lustigt att då ha synen att inte ateister skulle kunna känna vad som är rätt. Logiken stämmer inte riktigt.

  6. Det är helt klart dags att ge ut en ny, tydligare formulerad version av bibeln. Jag föreslår att den bara har en sida med en mening: “Du har rätt.”. Tänk vad mycket enklare och effektivare den versionen skulle vara! Den gamla versionen har riktigt kass prestanda. Du måste leta igenom massor av sidor av ålderdomlig text, fantisera och klura innan du kan rättfärdiga dina personliga idéer. Köp bibel 2011 och upplev rättfärdighets-hastigheter du tidigare bara drömt om! Köp nu och du får en garderobsutvidgare, samt Mia Törnbloms bok “självkänsla 2.0″, innehållande texten “Du är bra.” på köpet! Det här är ett tidsbegränsat erbjudande, så ring nu! *pekar på dig*

  7. Bra bloggpost Technicolor. Jag gillade speciellt att du inte bara exemplifierade med citat ur GT, utan även ur NT. Enligt min erfarenhet brukar en del kristna gömma sig bakom att det är NT som gäller för dem, men det finns bevisligen mycket tokigheter som är väldigt främmande för modern västerländsk moral även i NT.

    Angående källan till moral så debatterade Matt Dillahunty (från The Atheist Experience) det ämnet med en präst i november förra året. Prästen höll sig väl inte så bra till ämnet, men det Matt sade är hörvärt. Här är en länk till debatten för den som är intresserad:

    http://escapefromdogma.blogspot.com/2010/11/source-of-human-morality-debate-with.html

  8. Skönt och rättmätigt vredgat inlägg.

    Har gått och funderat på den där kampanjen en tid. Förutom dina sköna uppenbara punchar, så har jag tänkt på den underliggande människosynen i de bibliska berättelserna. Som någon skrev här; det mest rimliga vore att annonskampanjen är ett officiellt avståndstagande till bibeln från svenska kyrkan. Men det förefaller ju hyfsat orimligt.

    Så här tänker jag; i och med upplysningstidens ideal finns en stark egalitär anda; och en i sann mening tro på människors unika värde (och rättigheter kopplade därtill); långt ifrån de slentrianmässiga utropen om ”människovärde” som används av religösa förespårkare i tex. abortdebatter. Den egalitära principen och de följande rättigheterna definierar varje människa som ett eget subjekt, med det yttersta ansvaret för sina egna handlingar. Ingen människa får bli någon annans redskap, eller offras för något tänkt högre gott.

    Frågan är då om de bibliska berättelserna – även i mer överförd bemärkelse och inte i bokstavstrogen tolking, låter oss ana en framsynt syn av människovärde som vi är vana vid i västerlandet (och där svenska kyrkan vill ta tätposition). Jag kan inte hitta annat än att även de mest hyllade och återgivna berättelserna är väldigt daterade till den tid och kultur då de skrevs. En av de mest kända passagerna är Jesus sista pesach/”påsk” i Jerusalem. Dels har vi den av kyrkan demoniserade Judas, och så Jesus själv. Båda verkar vara ofrivillga redskap för ”the bigger story”, och där båda är fråntagna själva essensen i vad vi nu menar med människovärde och egenmakt. Gud valde Judas som ofrivillig bödel, och Jesus som ofrivilligt (eller åtminstone högst tveksamt) offer. Även Pontius Pilatus ikläder sig en roll (som håglös domare) enligt modellen grekisk tragedi; vi har våra av gudarna förutbestämda roller, och vi är tvingade att spela dem hela vägen ut till det bittra slutet. Att personen Judas i ångest tar sitt liv, att Jesus torteras till döds, och att Pontius i millenium utropas som plågoande ”…pinad under Pontius Pilatus…” är helt underordnat Guds vilja att skapa en bra story.

    Detta bara en del av nya testamentet, GT är än mer fyllt av individer som enbart blir marionetter för Guds vilja att ”make a point”. Inget som helst konstigt med det från den tidsanda när dessa alster skrevs, men att ha detta som metaforisk källa till modern syn på respekt för individer och individers särart känns oerhört magstarkt.

  9. [...] ha samröre med. Som jag har skrivit om tidigare här på Skepchick verkar den kristna guden ha högst tveksamma värderingar och ställa krav på lite allt möjligt galet av sina fans. Om det nu finns övernaturliga makter [...]

Add Comment Register



Leave a Reply